وظایف اساسی مدیریت سرور (سیستم) 
افزودن حساب کاربری... نصب و ارتقاء سیستم... نظارت... آتش نشانی

1.تهیه حساب 
سرپرست سیستم حسابهای کاربران جدیدی را اضافه می کند ، حسابهای کاربرانی که دیگر فعال نیستند را حذف می کند و کلیه موارد مربوط به حساب را که بین آنها ایجاد می شود (مانند رمزهای عبور فراموش شده) برمی دارد.  فرآیند اضافه کردن و حذف کاربران می تواند به صورت خودکار انجام شود ، اما هنوز باید برخی از تصمیمات اداری (از کجا برای قرار دادن فهرست خانه کاربر ، کدام دستگاه ها برای ایجاد حساب کاربری و غیره استفاده شود) قبل از افزودن کاربر جدید.  هنگامی که کاربر دیگر نباید به سیستم دسترسی داشته باشد ، باید حساب کاربر غیرفعال شود.  کلیه پرونده های متعلق به حساب باید از آنها نسخه پشتیبان تهیه شده و سپس دفع شود تا سیستم با گذشت زمان چمدان های ناخواسته را جمع نکند.

2.افزودن و حذف سخت افزار
وقتی سخت افزار جدید خریداری می شود یا سخت افزار از یک دستگاه به دستگاه دیگر منتقل می شود ، سیستم باید پیکربندی شود تا آن سخت افزار را بشناسد و استفاده کند.  کارهای پشتیبانی از سخت افزار می تواند از کار ساده اضافه کردن چاپگر به کار پیچیده تر اضافه کردن یک دیسک دیسک متغیر باشد.  اکنون که مجازی سازی وارد حوزه محاسبات سازمانی شده است ، پیکربندی سخت افزار می تواند پیچیده تر از همیشه باشد.  ممکن است دستگاه ها به چندین لایه از پشته مجازی نیاز به نصب داشته باشند ، و ممکن است سرپرست سیستم نیاز به تدوین خط مشی هایی داشته باشد که باعث شود امنیت سخت افزار به صورت ایمن و عادلانه به اشتراک گذاشته شود.ن

3.نصب و ارتقاء نرم افزار

با دستیابی به نرم افزار جدید ، باید آن را نصب و آزمایش کنید ، اغلب تحت چندین سیستم عامل و بر روی چندین نوع سخت افزار.  پس از کار درست این نرم افزار ، کاربران باید از در دسترس بودن و مکان آن آگاه شوند.  با انتشار تکه ها و به روزرسانی های امنیتی ، آنها باید هموار در محیط محلی گنجانیده شوند.

نرمافزارهای محلی و اسکریپت های اداری باید بطور صحیح بسته بندی و مدیریت شوند به گونه ای که با روشهای ارتقاء بومی مورد استفاده در سیستمهای سایت شما سازگار باشد.  با تکامل این نرم افزار ، نسخه های جدید برای تست باید قبل از اعزام به کل سایت مرحله بندی شوند.

4.نظارت بر سیستم
تأسیسات بزرگ نیاز به نظارت هوشیار دارد.  از کاربران انتظار نداشته باشید که مشکلات را به شما گزارش دهند ، مگر اینکه موارد شدید باشند.  کار در مورد یک مشکل معمولاً سریعتر از زمان لازم برای مستند سازی و گزارش آن است ، بنابراین کاربران اغلب مسیر کمترین مقاومت را دنبال می کنند.

به طور منظم از عملکرد صحیح ایمیل و سرویس های وب اطمینان حاصل کنید ، پرونده های گزارش را برای علائم اولیه دردسر مشاهده کنید ، از اتصال درست شبکه های محلی اطمینان حاصل کنید و در دسترس بودن منابع سیستم مانند فضای دیسک دقت کنید.  همه این کارها فرصتهای عالی برای اتوماسیون هستند و انواع سیستم های نظارت بر کارایی خارج از سیستم می توانند به sysadmins در این کار کمک کنند.

5.عیب یابی 
خرابی سیستم اجتناب ناپذیر است.  این وظیفه سرپرست است که با تشخیص مشکلات و در صورت لزوم با متخصصان تماس مکانیک بازی کند.  پیدا کردن مشکل اغلب سخت تر از رفع آن است.

با تغییر سیستم با توجه به نیازهای سازمان ، شروع می شود با سیستم ساده وانیلی که توسط مستندات شرح داده شده است ، متفاوت است.  از آنجا که سرپرست سیستم مسئولیت انجام این سفارشی سازی ها را بر عهده دارد ، وظیفه sysadmin نیز است که تغییرات را مستند سازد.  این کار شامل مستند سازی محل نصب کابل ها است.

6.هوشیارانه نظارت بر امنیت
سرپرست سیستم باید یک سیاست امنیتی را پیاده سازی کند و به طور دوره ای بررسی کند تا مطمئن شود که امنیت سیستم نقض نشده است.  در سیستم های کمبود امنیت ، این کار ممکن است فقط شامل چند مورد چک اصلی برای دسترسی غیرمجاز باشد.  در یک سیستم با امنیت بالا ، می تواند یک شبکه مفصل از تله ها و برنامه های حسابرسی را شامل شود.

7.نکات امنیتی آتش نشانی 
اگرچه کمک به کاربران در زمینه مشکلات مختلف خود به ندرت در توضیحات شغلی مدیر سیستم درج شده است ، اما ادعا می شود بخش قابل توجهی از روزهای کاری بیشتر مدیران.  سرپرستان سیستم با مشکلات مختلف از جمله "این دیروز کار کرد و اکنون اینطور نیست!  چه چیزی تغییر کردید؟ "به" من قهوه را روی صفحه کلیدم ریختم!  آیا باید آب آن را بریزم تا آن را شستشو دهم؟ "در بیشتر موارد ، پاسخ شما به این مسائل بر ارزش درک شده شما به عنوان یک مدیر بسیار بیشتر از هر مهارت فنی واقعی شما ممکن است تأثیر بگذارد.  شما می توانید با بی عدالتی همه اینها زوزه بزنید ، یا می توانید از این واقعیت لذت ببرید که یک بلیط بلیط خوب به خوبی رسیدگی می کند به همان اندازه بسیاری از نقاط قهوه ای را به عنوان پنج ساعت اشکال زدایی در نیمه شب بدست می آورد.  شما انتخاب کنید!


برگَشت به بالا♦

صفحه اصلی⇔ pi iran

میزبانی سایت اختصاصی و طراحی سایت حرفه ای با دامین رایگان و خدمات پشتیبانی و بروزرسانی دائم سیستم‌ها و کدنویسی بهینه و استاندارد با رعایت اصول سئو در پی ایران اولین خدمات میزبانی وب در زیباکنار آماده ارائه مشاوره و پاسخگویی به سوالات شما می باشد. با ما تماس بگیرید